I Stavåsen har Elverum Turforening ansvaret for Ørtjernrunden. Dette er en skikkelig langrennsklassiker som tar deg med på en reise gjennom åpen furuskog og opp til enda mer åpent myrlandskap i området rundt Ørtjern. Elverum Turforening har avtale med Strandbyga IL sine løypekjørere, så kvaliteten på løypene er av ypperste kvalitet så lenge vær og snøforhold er godt nok for preparering av langrennsløyper. Det prepareres et klassisk spor og et skøytespor.

Ørtjernrunden er ca. 16 km lang. Et naturlig startpunkt er skistadion til Strandbygda IL som ligger på Søbakken. Skistadion ligger på snaut 200 moh., mens løypas høyeste punkt er på 415 moh. Dette gir en høydeforskjell på drøyt 200 m.

Ørtjernrunden er forbundet med løypenettet i Svartholtet i sør via Løvbergsmoen. I nord er det forbundet med løypenettet til Hernes IL, samt løypenettet til Hernes Institutt. Utover dette er Ørtjenrunden forbundet med løypene til Strandbygda IL. Dette inkluderer en lysløype, samt et nettverk av løyper på Søbakken som kjøres så fort snøforholdene tillater det.

For barnefamiliene er skistadion til Strandbygda IL et godt utgangspunkt. Her er det flate områder, akebakke og skråninger for skilek. Her finner man også benker og bålplass.

I Stavåsen har vi ingen serveringssteder, men matpakken smaker svært godt etter oppstigningen til Ørtjern og gir det beste grunnlag for en vellykket nedfart.

Løyper

De stripete linjene i kartet nedenfor viser løypene i området. Klikk på løypene for info og status.