Flishøgda turområde ligger i østre Elverum, 3 mil fra sentrum, helt ved grensa mot Trysil. Ta av til venstre fra rv 25 ved Flisbrua og du kommer til en ny og utvidet parkeringsplass etter ca 100 m og der starter løypenettet på Flishøgda. Det er også mulig å kjøre helt opp til setra Rogstadbakkvollen, ca 4 km fra rv 25. Vær obs på at det er begrenset med parkeringsmuligheter der, 15 -20 plasser.

Flishøgdas løyper går i slakt og fint turterreng både for liten og stor. Det er stort sett relativt liten vegetasjon og flott utsikt i alle retninger. Høyeste punkt, Skallberget, ligger 746m over havet. Her kan du finne spor etter både ulv og jerv og i de lavereliggende områdene skogsfugl av alle slag. Den løypa som går lengst innover i området, rundt Halvorsberget, går tett på vindmøllene tilhørende Raskifet vindmøllepark.

På Flishøgda kjøres det opp ca 60 km med skiløyper flere ganger i uka, dvs når det er behov. Løypene kjøres opp med dobbel bredde, dvs med et klassisk spor på hver side og fristil i midten der det er plass, for øvrig med ett klassisk spor på ene sida og fristil på motsatt side. Løypene er forbundet med løyper fra Osen som ikke kjøres så ofte som på Flishøgda. Når det gjelder løypelengder finner man enkelt det ved å gå inn på skisporet.no. Ved hjelp av fargekoder finner man også lett ut når løypene er kjørt.

En populær runde er å gå fra rv 25 til Skallberget om Botningskjølen og Rogstadbakkvollen og så tilbake til parkeringsplassen ved rv 25, en tur på 18 km. Ellers kan man velge seg større eller mindre runder etter ønske.

Rogstadbakkvollen seter er et naturlig sentrum for Elverum Turforening på Flishøgda. Der har vi garasjen for løypemaskina og det er utgangspunktet for vår løypekjøring i området. På setra har vi servering hver helg, lø og sø, i vintersesongen med salg av kaffe, kakao, vafler, solbærtoddy osv. Det er en stor og lang akebakke på setra, meget populær for både store og små. Akematter kan lånes på setra. På setra er det i alt 6 hus, 3 av dem kan leies ut til de som ønsker det for å ha en enkel sammenkomst. Setra eies av Elverum kommuneskoger og administreres av Elverum Turforening.

Løyper

De stripete linjene i kartet nedenfor viser løypene i området. Klikk på løypene for info og status.